Gravid vecka 5

Gravid vecka 5

Att starta en familj är för många en väldigt viktig del i livet. Under gravid vecka 5 är det många som börjar lägga märke till att deras mens är sen. Du är dock fortfarande i ett mycket tidigt skede av din graviditet men du kan redan nu börja märka av symptom på att du är gravid.

Gravid vecka 5 – din kropp

Oavsett om du försöker bli gravid eller inte så är det mest uppenbara symptomet i graviditetsvecka 5 att din mens har uteblivit. Det är vanligt att man gör ett graviditetstest då mensen är sen eller har uteblivit för att få svar på om man är gravid eller inte.

Graviditetstest finns i en mängd olika varianter. Har du tagit ett graviditetstest under den här veckan och fått ett negativt resultat rekommenderas det att du tar ett nytt test inom några dagar om mensen fortfarande inte har dykt upp. Ett negativt resultat så här tidigt i graviditeten behöver inte betyda att du inte är gravid, utan att graviditetstestet inte är tillräckligt känsligt för att ge ett positivt utslag.

Även om det fortfarande är mycket tidigt så kan du redan nu börja känna av symptom som kan uppkomma under en graviditet. Förutom att mensen har uteblivit så kan du känna dig tröttare än vanligt, må illa, brösten kan kännas ömma och spända och du kan känna av en smak av metall i munnen.

Här nedan följer en lista på ytterligare tio vanliga symptom att uppleva tidigt i graviditeten:

  • Känslig för dofter.
  • Mer kissnödig än vanligt.
  • Förstoppning eller gasig i magen.
  • Ökade flytningar.
  • Halsbränna.
  • Huvudvärk.
  • Begär efter vissa typer av mat, så kallade cravings.
  • Nidblödning.
  • Humörsvängningar.
  • Ont eller öm i nedre delen av magen.

Om du inte upplever några symptom än så är det också helt normalt. Vilka symptom man har och hur kraftiga de blir är väldigt individuellt. Vissa får många och kraftiga symptom medan andra knappt känner av något.

Gravid vecka 5 – fostret

I graviditetsvecka 5 är du i den första trimestern och du har 35 veckor kvar tills det är dags för barnet att komma. Fostret eller embryot som det också kallas för är just nu ungefär mellan 1 och 4 millimeter stort. Det motsvarar storleken av ett jordgubbsfrö eller ett sesamfrö.

Det är för tidigt ännu för att kunna se fostret via ett ultraljud men man kan se den säck som fostret ligger i. Fostret utvecklas för fullt och under vecka 5 börjar kroppen att formas. Man kan avgöra var huvudet och stjärten sitter på fostret och små utbuktningar kan ses som kommer att utvecklas till armar och ben. På huvudet kan man börja ana det som kommer att utvecklas till öron och ögon.

Det är inte bara den yttre kroppen på fostret som utvecklas för fullt den här veckan, även funktioner inuti kroppens som exempelvis nervsystemet och hjärnan börjar att bildas. Fostrets inre könsorgan bildas även nu. Under gravid vecka 5 fram till vecka 10 bildas fostrets alla organ, vilket gör dessa veckor till extra viktiga.

Ta hand om dig och din kropp

Det är alltid viktigt att du tar hand om dig själv och din kropp men under en graviditet är det extra viktigt. Något som är viktigt för dig att ta är folsyra. Har du inte redan börjat med folsyra är det något du bör börja ta så fort du får reda på att du är gravid. Folsyra är otroligt viktigt för bildandet av barnets nervsystem.

Förutom folsyra kan det vara bra att börja tänka på vad du äter. Det finns en hel del råd och tips på vad du bör och inte bör äta när du är gravid. Det allra viktigaste är att du försöker äta en så varierad kost som möjligt.

Här följer några rekommendationer på vad du bör äta:

Varje dag

  • 500 gram frukt och grönt.
  • 5 deciliter lättfil naturell, lättyoghurt naturell eller lättmjölk.
  • Bröd, pasta, potatis eller liknande och gärna i fullkornsalternativ.
  • Bönor, kyckling, ägg, linser, kött eller ägg.

Övrigt

  • Ät fisk två till tre gånger i veckan.
  • Se till att dricka mycket vatten.

Under din graviditet är det viktigt att du får i dig mer näring än i vanliga fall. Du ska dock inte försöka få i dig mycket mer kalorier. Under en graviditet är det normalt att öka i vikt, men om du är orolig över om du gått upp för mycket eller för lite så kan du vända dig till din barnmorska.

Lämna en kommentar